donderdag 4 november 2010
De ondernemende student pt. 1
Part 1: Joes van Berkel, Posterlink
Iedereen denkt wel eens: had ik dat idee maar bedacht!
In deze rubriek komt er iedere maand iemand aan bod die het brein is achter zo’n geniaal plan. Deze maand: Joes van Berkel. Deze student Recht & Management in Tilburg heeft de koelkastposter bedacht. De poster met advertenties van o.a. pizzaria’s, eettentjes en de bierkoerier siert al veel studentenhuizen. ‘Ik hoop dat hij over een jaar vergeeld nog steeds op de koelkast hangt.
Wat is posterlink?
‘Door middel van posters maak ik een link tussen bedrijven en studenten. Ik wil wel dat de posters duurzaam in studentenhuizen blijven hangen. De volgende poster moet dan ook niet op een koelkast, maar op een andere plek hangen. De eerste poster mag lekker vergelen en voor een hele poos op de koelkast blijven hangen. Posterlink is in principe niet alleen op posters gericht, maar vooral op het gebruik maken van een adressenbestand. Ik heb heel veel adressen van studentenhuizen en disputen verzameld. Ik merk wel dat bedrijven in Tilburg terughoudend zijn. Ze zien nog niet echt het nut in van direct marketing naar studenten toe. Ik heb alle bezorgdiensten in Tilburg opgezocht en die benaderd en nagebeld. Sommige reageren positief, maar de meeste niet. Maar negen bedrijven van de vijftig die ik heb benaderd hebben aangegeven dat ze op de poster willen. Ik wil dankzij de eerste posters laten zien dat het daadwerkelijk werkt en zo een steeds groter netwerk krijgen.’
Hoe kwam je op dit idee?
‘Heel simpel. Mijn spaarrekening was op. Hij was vol toen ik kwam studeren en op een gegeven moment was hij leeg. Ik had eerst een bijbaantje, maar ik had ’s avond nog genoeg vrije tijd over. Toen kwam het idee om al die adressen van studentenhuizen te gaan verzamelen. Ik kwam best wel ver en sprokkelde 1750 adressen bij elkaar. Ik ben de enige in Tilburg met dat bestand, dus dan krijgt het natuurlijk vanzelf waarde.’
Wat was vervolgens de eerste stap die je nam?
We hadden best wel veel ideeën en de gemeenteraadsverkiezingen kwamen eraan. Ik had het plan om een stemwijzer op posterformaat voor studenten te maken. Eerst polste ik natuurlijk of de gemeente er interesse in had. Ze waren enthousiast en dat gaf mij de drive om het op te gaan pakken. Vervolgens ging ik contact leggen met alle politieke partijen en ik ging hen een aantal stellingen voorleggen die terugkomen in de stemwijzer. Ik ben er ongeveer vijf maanden mee bezig geweest. Het verbaasde me dat het aansloeg. Ik was blij dat ik iets kon bijdragen aan de verkiezingen. Ik zocht een doel en dat was toen het stemgedrag van studenten bevorderen. Ik weet niet of studenten hierdoor daadwerkelijk meer zijn gaan stemmen, maar ik geloof wel in het idee hierachter. Ik geloof bijvoorbeeld ook dat de koelkastposter daadwerkelijk wordt opgehangen. Als je studenten op een directe manier benaderd dan gaan ze er wat mee doen.
Wat is de relatie tussen je studie en Posterlink?
Ik heb afgelopen jaar een ondernemerscursus aan de universiteit gevolgd. Dan werk je het hele jaar door aan een businessplan en dan kwam ik de knelpunten van Posterlink weer tegen. Posterlink is één groot leerproces. Ik ben niet zomaar met iets begonnen er zit natuurlijk veel voorbereiding in. Wat is je unique selling point? Hoe benader je je bedrijven? Van dat soort zaken leer je. Ik heb er ook veel profijt van tijdens mijn stage. Ze weten dat je dit soort dingen ernaast doet. Ze zetten je op opdrachten waar je naar klanten of bedrijven moet. Ze weten dat je eigen initiatief toont. Je hebt een eigen product aan de man gebracht en dat moet je later in het bedrijfsleven ook doen. Maar ik wil de komende drie/vier jaar Posterlink alleen doen voor erbij. Ik wil eerst een carrière opbouwen en de zekerheid hebben van een goede baan. Het is me aangeboden om dit landelijk te gaan doen, maar daar gaat te veel tijd voor mij inzitten. Ik vind sowieso dat je op de markt moet blijven, die dicht bij je staat en dat is voor mij Tilburg.
Wat zijn de reacties?
De reacties van de bedrijven zijn positief. Ze vinden hem mooi en duidelijk vorm gegeven. De advertenties komen allemaal goed naar voren toe. Ze hebben het allemaal goed gekeurd en waren enthousiast en tevreden. Zelf ben ik ook blij met het resultaat. Je benadert een boel bedrijven en krijgt niet veel respons, dus daar moet ik nog aan werken. Tot nu toe heb ik alles doorgezet wat ik wilde doen. Ik heb wel eens gedacht: straks wordt het helemaal niks, maar ik had niks te verliezen. Het enige wat ik kon kwijt raken was wat vrije tijd. Ik check natuurlijk ook altijd even of mijn vrienden hem op de koelkast hebben hangen en de meeste hebben dat daadwerkelijk ook haha!
Heb je nog tips voor andere ondernemende studenten?
Er zijn veel instanties die zich bezig houden met studenten stimuleren om hun idee uit te werken. Zodra je een idee hebt: doe het gewoon! Je wordt er nooit dommer van. Je leert alleen maar. Ga een keer op je bek, want daar word je alleen maar wijzer van. En met creatieve ideeën ligt het geld in principe gewoon op straat. Sta achter je eigen ideeën, want zo kun je je ideeën overtuigend pitchen bij bedrijven. Er gaat tijd in zitten, maar als je er voor zorgt dat die tijd niet risicovol is, dan is dat niet erg.
Achja eigenlijk in het kort: gewoon doen.
Michelle Vleugels
Meer info over studeren, studie, opleiding, evenementen, uitgaan etc. in Tilburg? Check http://www.tilburgisthuis.nl
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten