donderdag 20 januari 2011

NS doet het best goed


#magookgezegdworden

Sein- en wisselstoring. Bovenleiding kapot. 2/3 van de sprinters naar de haaien. Aanrijding met een persoon. Vierkante wielen door de bladeren op het spoor. Bevroren wissels. Geen treinen van en naar Utrecht. NS zet bussen in. Ter compensatie van het ongemak biedt NS gratis koffie en thee aan bij de Kiosk. De trein naar Tilburg, Breda, Dordrecht, met als eindbestemming Den Haag Centraal vertrekt over ongeveer 15 minuten. Door het slechte weer rijden de treinen volgens winterdienstregeling.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Open Nu.nl of een willekeurige krant en de ellende op het spoor kwam je de afgelopen maand tegemoet. Enorm veel Nederlanders zijn afhankelijk van de Nederlandse Spoorwegen en daar ben ik er ook een van. Dagelijks brengt de trein mij naar mijn stage en terug naar huis. Ik ga al zo lang ik me kan herinneren met de trein. Ik ben zelfs naar wintersportbestemmingen gebracht, vrijwel zonder problemen. Er mag wel gezegd worden dat ik een ervaren treinreiziger ben. Uit die ervaring kan ik ook gelijk melden dat de mensen die nooit met de trein gaan het hardst klagen als er een keer iets aan de hand is.

‘Altijd hetzelfde gezeik met de NS! Ga ik eens een keer met de trein, en JA HOOR! Het is weer zover!’ Natuurlijk raak ik ook een tikkeltje gefrustreerd als ik vertraging heb en het op dat moment echt even niet uitkomt. Maar meteen op het NS personeel afvliegen om te pretenderen dat zij het maar even moeten regelen: onterecht. Zij hebben ook niet om die zelfdoding gevraagd 10km verderop. Of om gejatte koperdraadjes uit de wissels waardoor er een storing ontstaat. (Beter een storing dan een aanrijding met een persoon, denk ik dan)

Daarom zeiken en zeuren zoveel mensen; omdat ze iemand anders de schuld kunnen geven. Het is zo makkelijk om te zeggen dat de NS er weer een potje van maakt. Terwijl men ook iedere dag veel langer dan de gemiddelde vertragingstijd in de file staat. Dat is balen ja, maar dat wordt op een of andere manier wel geaccepteerd.

Ik ben een zwartkijker, dat weten we inmiddels wel, maar ik heb wel geduld. En ik wil een tip geven aan de reizigers die weer een NS-medewerker verrot lopen te schelden; tel eens even tot 10. Ga niet opgefokt rondlopen omdat er iemand voor de intercity is gesprongen of omdat er vertragingen zijn omdat het ’s nachts 15 graden vriest. Je kunt er toch helemaal niets aan doen! Natuurlijk, te laat komen is vervelend, maar iedereen is ondertussen gezegend met een mobieltje dus dat kan gemeld worden.

En dan nog iets, misschien wel het belangrijkste: geen paniek, denk aan je hart en je gemoedstoestand, ‘zen’ jezelf even bij elkaar, sla een kruisje en bedank de oerknal voor je leven en denk aan, misschien het enige goede nieuws waar je op dat moment aan kunt denken:

Je gaat er niet dood van!!

Gaaf he? En mocht dat onverhoopt tóch het geval zijn, trek je pinpas en een taxi brengt je naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis.

Sandra Feijen

Meer info over studeren, studie, opleiding, evenementen, uitgaan etc. in Tilburg? Check http://www.tilburgisthuis.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten