woensdag 12 januari 2011

Ge het oe bus gemist verrekte koekwous


De Veolia bussen in Tilburg…

Wachtend op de bus staan er regelmatig een hoop klagende mensen om me heen die elkaars frustraties en verhalen delen. Op mijn werk en op school hoor ik soortgelijke verhalen voorbij komen met dezelfde frustraties. En zelfs op twitter lees ik geregeld een tweet over de Veolia bussen. Omdat ik dezelfde frustratie heb laat ik mijn gedachten de vrije loop in deze blog.

Alweer anderhalf jaar reis ik op een schooldag met de bussen van de Reeshof naar de Fontys bij Stappegoor. Al anderhalf jaar is het de vraag of de bus deze keer te vroeg bij mijn bushalte is; wachten doet ie niet dus dan ben ik te laat op school, of dat de bus te laat bij mijn bushalte is waardoor ik mijn aansluiting mis en wederom te laat op school ben, of dat ik geluk heb en de bus gewoon volgens planning bij mijn halte is.

Op het centraal station staat altijd een mierenhoop aan studenten te wachten op lijn 1 en 11 die tegenwoordig al vol zitten als ze het station naderen. Ik kom vanuit de Reeshof en stap daarom altijd een halte eerder over op lijn 1. Vorig jaar werkte dit plan prima, maar sinds dit jaar staat er ook op de Hart van Brabantlaan een mierenhoop aan studenten te wachten en zit lijn 1 al bomvol. Ik neem dit niet geheel Veolia kwalijk, ook al kunnen zij er wel voor zorgen dat er voor lijn 1 en 11 ’s ochtends altijd verlengde bussen ingezet worden. Dat zou een hoop wachtende studenten schelen. Maar daar zal deze organisatie ook wel zo zijn redenen voor hebben. Toch?
Naast de strijd om niet samen met een paar klasgenoten te laat de les in te stormen erger ik me vaak ook aan de buschauffeurs zelf. Dit begint al bij het instappen. Ik bliep met mijn ov-chipkaart en ga zo snel mogelijk zitten want anders vlieg je door de bus heen omdat die chauffeurs altijd meteen beginnen te rijden. Nou vind ik dat bij mezelf niet zo’n probleem, maar wel bij de oudere mensen die slecht te been zijn of mensen die mank of met krukken lopen. Het is denk ik een kleine moeite om even te wachten totdat deze mensen plaats hebben genomen.
Of het toch gewoon doorrijden als ze mensen aan zien komen rennen of als ze zelfs al tegen de raam aanbonken en nog maar twee stappen hoeven te zetten voordat ze in de bus staan. Ik heb ook een keer meegemaakt dat iemand een kaartje wilde kopen maar alleen een briefje van €20,- bij had en omdat de buschauffeur daar niet van terug had mocht hij niet de bus in, belachelijk! En iets waar ik van de week erg van schrok; een buschauffeur die onder het rijden gewoon aan het bellen is met collega’s om het nummer van ene ‘Harry’ te bemachtigen en toen de man aan de andere kant van de lijn het nummer op wilde noemen pakte ie er ook nog even een kladblok bij om op zijn stuur het nummer van ‘Harry’ te noteren. Hij is wel verantwoordelijk voor de veiligheid van ongeveer 15 man die opdat moment in de bus zaten, de overige weggebruikers en hijzelf. Verder rijden sommige buschauffeurs 30 km/h waar je 50 km/h mag, en anderen 50 km/h waar je 30 km/h mag. Met als gevolg dat je of letterlijk uit je stoel wordt gelanceerd bij elke drempel en misselijk wordt óf te laat op de plek van bestemming aan komt.

Ik wil niet zeggen dat alle buschauffeurs zo zijn en ik snap ook heel goed dat buschauffeurs geïrriteerd raken en dus "anders" overkomen op de passagiers doordat ze geregeld een hoop gezeik over zich heen krijgen. Ik werk zelf achter de kassa dus kan me heel goed in hen verplaatsen. Maar dit neemt niet weg dat veel dingen die ik in anderhalf jaar tijd heb meegemaakt en om me heen heb gehoord, soms gewoon te belachelijk voor woorden zijn. Klachten indienen bij de klantenservice helpt niet, dus hopelijk wekt deze blog iets meer reacties en maatregelen bij Veolia op!

Tessa van Laarhoven

Meer info over studeren, studie, opleiding, evenementen, uitgaan etc. in Tilburg? Check http://www.tilburgisthuis.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten