donderdag 8 juli 2010

Academisch rocken in Tilburg


Vrienden van mij studeren op de Rockacademie in Tilburg. Maar wat doen ze op die academie nu eigenlijk, de hele dag alleen maar rocken? Om erachter te komen wat de studie songwriting van de Rockacademie inhoudt, heb ik een student van de Rockacademie geinterviewd. Thomas van der Zwan (songwriter) is een ervaren muzikant en heeft een beeld geschetst van de inhoud van de opleiding. Wat is er leuk aan en waar moet je zoal op letten bij het kiezen van een opleiding aan de Rockacademie?

Een korte profielschets:

Thomas Maarten van der Zwan | 23 jaar | Opleiding: Songwriting | Studiejaar: 4 | Band: Cartoonism | Oudere bands: Nemesis, La Balancoire en anderen | Publicaties: Een avond in Amsterdam | Is tevens schrijver van boeken, gedichten en filosofisch georiënteerde essays |



Waarom de Rockacademie?
Omdat ik al mijn hele leven met muziek bezig was en het na het afwegen met andere studies, de meest geschikte voor mij was. Ik jamde en speelde altijd al gitaar en was altijd met bands aan het musiceren, ook met vrienden thuis namen wij vaak muziek op. Ik was er meer mee bezig dan dat ik er mijn baan van wilde maken. Muziek maken was het enige wat ik echt leuk vond. Deze opleiding bood goede kansen om te doen wat aansloot op mijn hart en ziel, namelijk muziek maken.

Wat deed je in het eerste jaar?
In het eerste jaar werden bandjes samengesteld. Dat ging best goed, alleen was ik er zelf nog vrij onervaren mee. Ik probeerde dingen uit die niet goed werkte, maar achteraf gezien was dat een onderdeel van het leerproces. Ik was nog niet commercieel, maar als een vrije vogel aan het denken. Dus meer voor de leuk en om gewoon chill met mensen muziek te maken. Ook leerden wij de basis van muziektheorie, maar dat vond ik niet heel moeilijk. We kregen ook les over hoe de muziekindustrie in de praktijk werkt.

En wat deed je in het Tweede jaar?
Om meer inzicht te krijgen in de praktijk van de muziekindustrie, kwamen onder andere Ilse de Lange en de toetsenist van Blöf, Bas Kennis lesgeven. Wij moesten bijvoorbeeld in opdracht van Ilse de Lange een lied voor haar schrijven. Als deze goed was, dan zou ze die ook echt uitvoeren. Dat was erg leuk om te doen. Het tweede jaar was gespitst op het zogenaamde ‘Music Lab’. Dat is een maquette van de werkelijke industrie maar dan binnen onze school. Het is een soort rollenspel, waarin ik songschrijver was. Toen moest ik bijvoorbeeld iDents maken voor de radio, reclame tunes maken en ook voor internetfilmpjes. De muziektheorie werd in het tweede jaar ook intensiever. Daarnaast kreeg ik kunstsociologie, wat eigenlijk een filosofische benadering is van wat muziek betekend in de maatschappij. Verder gingen we tijdens het tweede jaar uiteraard gewoon door met de samengestelde band. Regelmatig treedt je met die band op in 013 en een speciale performance ruimte binnen de Rockacademie zelf.

Vind je dat je jezelf genoeg kon laten zien met optredens die de Rockacademie regelde?
Ik kreeg echt wel de kans om mezelf te laten zien. De school vind het belangrijk dat jij jezelf kan laten zien aan medestudenten en dat heeft als doel dat je dat in het echt ook goed kan. Verder is het deels ook je eigen verantwoordelijkheid om aanwezig en zichtbaar te zijn in de muziekindustrie.

Hoeveel optredens heb je in je hele leven gehad?
Zeker tweehonderd optredens, met verschillende bands en solo.

Heb je bij één van die bands wat aan de Rockacademie gehad?
Bij La Balancoire ging liedjes schrijven mij voorheen al goed af, omdat ik dat met die bandleden goed kon. Maar ook door mijn ervaring van wat ik leerde op school leerde ik wat het ‘regelen’ van optredens inhield en hoe je een bepaalde houding aan moet nemen binnen de muziekindustrie. Als baan heb je jezelf aan bepaalde regels te houden. De praktijk sluit realistisch aan op de opleiding. Ik overwoog nog om La Balancoire als schoolopdracht op te geven. Dat is leuk aan de opleiding, je kan zelf een band aandragen als hoofdopdracht. Dan kan je misschien wel de enige zijn die dat doet, maar als je het goed verantwoord en veel doet, dan kan 't wel.

En nu zit je in het vierde jaar, wat doe je nu?
Dit jaar moest ik een tweede ‘rol’ spelen binnen het bestaande rollenspel. Naast songschrijven moest ik een eigen act beginnen. Dat is Cartoonism geworden. Ik moet een half jaar doorstuderen omdat ik een vak niet gehaald heb dit jaar.

Een live optreden van Cartoonism is te zien in onderstaande video



Toekomstplannen?
Ik wil sowieso in samenwerking met songwriters demo’s opnemen die geschreven zijn voor artiesten en die dan verkopen. Dus uiteindelijk ervoor zorgen dat mijn liedjes op de albums van artiesten komen te staan. Ik wil veel acts opzetten waarbij ik uitvoerend artiest ben of songschrijver. Tevens wil ik concepten en acts bedenken voor artiesten. Zelf wil ik bijvoorbeeld in acts fungeren zoals met Cartoonism en mocht dat niet werken, dan probeer ik dat met een ander concept. En boeken schrijven zal ik altijd blijven doen. Ik kan ook altijd nog muziekles geven natuurlijk. Er zijn dus veel opties.

Zou je op de Rockacademie les willen geven?
Nee, ik zou me in die sfeer niet goed thuis voelen. Ik vind dat een HBO-student meer ervaring moet hebben voordat hij zelf les gaat geven. Ik zou wel muziektheorie willen geven, want dat is heel concreet. Ik heb nooit helemaal op de rockacademie gepast, ik heb mij daar nooit helemaal thuis kunnen voelen. Maar dat ligt deels ook aan mij. Het is een gezellige en goede school, maar als leraar zou ik mij er toch niet echt op m’n plaats voelen. Mijn ambities liggen ook niet echt op de Rockacademie. Als ik in geldnood zit misschien, maar het zal verder niet vanuit mij komen.

Wat was het minst leuke van de opleiding?
Het competentiegerichte aspect. Het eindeloos schrijven van reflecties op jezelf. Ik zag het nut er wel van in, maar het was echt overtrokken. Het nadeel en minst leuke is de digitalisering van zo’n opleiding. Alles gaat via internet, inclusief het ontvangen van feedback en dergelijke. Ik zou bijna de opleiding kunnen doen zonder de leraar ooit te zien, dat vind ik een kwalijke zaak. Des te mooier is het dan wel dat wij een docent hadden die ons mee naar huis nam om te gaan werken, in de studio te zitten en muziek te maken.

Wat zou je toekomstige Rockacademici willen adviseren?
Ga alleen naar de Rockacademie als je in staat bent om voor jezelf goede plannen te maken en een duidelijke visie hebt op wat je wil gaan doen. Overweeg altijd eerst of je het niet zelfstandig zou kunnen, want het kost veel studiegeld om de studies op rockacademie te volgen. De industrie wacht niet op mensen die vier jaar studie-ervaring hebben, maar op mensen die werken. De Rockacademie is een opstap en biedt geen garantie tot succes.

Gijs Molsbergen

Meer info over studeren, opleidingen, evenementen, uitgaan etc. in Tilburg? Check www.tilburgisthuis.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten